29 października 2025 w V LO im. Z. Herberta obchodzony był Dzień Patrona. Uroczystość poprzedziły przygotowania plakatów, albumów oraz cytatów z utworów poety, które ozdobiły szkolne korytarze.
W ramach obchodów uczniowie przygotowali montaż słowno- muzyczny poświęcony poezji Zbigniewa Herberta pod okiem Jolanty Jedlińskiej. Nasi uczniowie zaprezentowali krótki życiorys poety wzbogacony prezentacją, a następnie zaprezentowali swój talent muzyczny i recytatorski.
Apel rozpoczęła Pani Dyrektor Agnieszka Dacków, która przywitała młodzież i określiła wagę szkolnego święta.
Uroczystość prowadziły Anastasia Diak oraz Iga Szymoniak. Uczennice klasy II a zaprezentowały sylwetkę poety oraz pochyliły się nad twórczością naszego patrona. Dziewczęta zaznaczyły, że nasza szkoła należy do elitarnego grona Klubu Herbertowskich Szkół, podkreśliły także fakt, że już dwukrotnie byliśmy organizatorami zjazdów Klubu i gościliśmy w swoich progach przedstawicieli szkół Herbertowskich.
Kolejnym punktem apelu była prezentacja utworów naszego Patrona.
Recytowano wiersze: Przepaść oraz Pan Cogito czyta gazetę w wykonaniu Zosi Walkusz,
Przesłanie Pana Cogito – zaprezentowały Daria Glinka oraz Nikola Dziemidowicz.
Uroczystość uświetniły wokalistki, które udowodniły, że trudną poezję Zbigniewa Herberta można śpiewać, choć sam poeta zaznaczał, że jego wiersze nie nadają się do śpiewania.
Apel rozpoczęła Alicja Kos Testamentem, zaś Agnieszka Kosmalska wyśpiewała Czułość, Milena Krumplewska Nasz strach, a Antonina Grzegorowska przy akompaniamencie naszego trio :Wiktorii Ślufarskiej, Wiktora Kupca i Franciszka Kowalskiego zaśpiewała Potęgę smaku. Na zakończenie uroczystości usłyszeliśmy Michalinę Bednarską w utworze Kamyk.
Podniosłą atmosferę szkolnego święta uświetniła dekoracja przygotowana przez uczniów klasy II a: Hanię Mularczyk, Olę Szlonszkiewicz, Amelkę Sadowską, Maję Czaińską oraz Oliwiera Wincencika i Jana Grzesiuka. Nad nagłośnieniem czuwał Jakub Bolibrzuch i Franek Kowalski.
Warto zauważyć, że obchody stały się okazją do integracji społeczności szkolnej oraz kształtowania tożsamości i świadomości poetyckiej.

